פתח תפריט ניווט

קטגוריות ראשיות

מאז 1974
סניפים
089221664
gift card

 

סלקל או מושב בטיחות?

 

רכישת סלקל לא תחסוך לכם רכישת מושב בטיחות, אבל קניית מושב בטיחות שמתאים מגיל הלידה, כן עשויה לחסוך רכישת סלקל. למה אם כן בוחרים הורים רבים בכיסא הנשלף, למרות העלות הנוספת?

בישראל חובה להשתמש בהתקן ריסון (השם הכולל לכל סוגי מושבי הבטיחות) עד גיל 8 וכן חובה להסיע את תינוקכם ברכב הפרטי מבית החולים הביתה על פי חוק.

קיימים מוצרים משלושה סוגים עיקריים:

הסלקל
• מושב בטיחות הניתן להתקנה רק נגד כיוון הנסיעה.
• כולל ידית נשיאה המאפשרת ניידות בין הרכב ליעד.
• מוגבל למשקל מינימלי של כשני קילוגרמים בערך (על פגים בהמשך).
• מוגבל למשקל מרבי של 10 קילוגרמים עד 16 קילוגרמים (בדרך כלל 13 קילוגרמים).
• מתאים עד לגובה של כ־70 סנטימטרים עד 80 סנטימטרים בערך (תלוי בדגם).
• כולל רתמות פנימיות שבהם רתום הפעוט, והמוצר עצמו מעוגן לרכב.
• רוב הסלקלים כוללים אפשרות לבסיס קבוע ברכב.

מושב הבטיחות
• ניתן להתקנה עם כיוון הנסיעה, נגד כיוון הנסיעה או ששתי האפשרויות קיימות במוצר אחד.
• גדול ממדים ואינו מאפשר נשיאת הפעוט בתוכו מחוץ לרכב.
• מושבים המוגדרים “מיועדים מגיל לידה” מתאימים ממשקל 2.3 קילוגרמים ומגובה של 48 סנטימטרים ומעלה.
• מורשה עד משקל 18 קילוגרמים לפחות (קיימים דגמים עד 23 קילוגרמים, 30 קילוגרמים ויותר).
• מתאים עד לגובה מטר לפחות (קיימים דגמים המורשים עד גובה 1.30 מטרים בערך).
• כולל רתימה פנימית בעבור הפעוט, בעוד המוצר עצמו מעוגן לרכב.
• מספר זעום של מושבי בטיחות עושים שימוש בבסיס שנרכש בעבור הסלקל התואם.

הבוסטר 
• מושב הגבהה המותר לשימוש בישראל רק מגיל 3 וממשקל 15 קילוגרמים לפחות.
• מטרתו להגביה את הילד ולמקם את חגורות הבטיחות של הרכב בצורה נכונה על גופו.
• מאופיין ביהעדר רתמות פנימיות.
• כאשר הבוסטר כולל רתמות פנימיות, זהו מוצר המשלב מושב בטיחות לכל דבר בשלב הרתימה, אך מאפשר הסרתן בשלב המתאים ושימוש במוצר כמושב מגביה.
• נדרש על פי חוק עד גיל שמונה, בפועל נחוץ עד גובה 1.45 מטרים לפחות.

 

סלקל או מושב בטיחות?

כאשר מדובר בתינוק שזה עתה נולד קיימות שתי אפשרויות: סלקל או מושב בטיחות המתאים מגיל הלידה, כלומר כזה המאפשר ומורשה להתקנה גם נגד כיוון הנסיעה, הנדרשת כדי לתמוך את ראשו ואת גבו של הפעוט.

הבחירה בין שתי האפשרויות היא משיקולי פונקציונליות ותקציב: רכישת סלקל לא תחסוך מכם רכישת מושב בטיחות, אבל רכישת מושב בטיחות המתאים מגיל הלידה עשויה לחסוך לכם רכישת סלקל.

מהן הסיבות שבגללן הורים בוחרים לרכוש סלקל למרות העלות הנוספת?

נוחות שימוש - אפשר להוציא את התינוק ישן בסלקל מהרכב, לשאת אותו לבית כשהוא מכוסה ולהעביר אותו בשקט לעריסה ולהיפך.

ניידות – כאשר יש יותר מרכב אחד בבית, ניתן להעביר סלקל בקלות מרכב לרכב, בוודאי כאשר מותקנים בשני כלי הרכב בסיסים קבועים המאפשרים חיבור מהיר ובטיחותי. בשיטה הזאת ניתן לחסוך רכישת סלקל לכל רכב נוסף.

שימוש במונית/רכב מזדמן - אולי היתרון המהותי ביותר של הסלקל הוא האפשרות שלו להתחבר לעגלת תינוק (Travel System), וכך כאשר ההורה עושה שימוש במוניות, יש בידו התקן בטיחותי למונית או לרכב של חבר שבא לאוספו כאשר העגלה מקופלת לתא המטען.

התאמה לרכב קומפקטי - המיקום הבטיחותי ביותר להתקנת התקן ריסון הוא במושב האחורי. התקנה של מושב בטיחות מגושם נגד כיוון הנסיעה דורשת בכלי רכב קטנים עד בינוניים דחיקת המושב לפניו בצורה שעלולה להציק עד כדי מניעת ישיבה מלפנים.

התאמה למידות גופו של התינוק - מידותיו הקטנות של הסלקל משרות תחושה טובה יותר להורים החשים שתינוק בן יומו “טובע” במושב בטיחות ענקי. חשוב לציין כי אין בסיס עובדתי לתחושה הזאת.

* זווית המשענת בהתקנה נכונה של סלקל (או מושב בטיחות) נגד כיוון הנסיעה שואפת ל־135 מעלות ולא מעבר לכך.

כיצד מעגנים את הסלקל לרכב?

עקב אכילס של התקני הריסון הוא השיעור הנמוך של התקנות נכונות ומוקפדות המאפשרות למוצר להיות יעיל בעת תאונה ובעת בלימת חירום חזקה.

שלל סוגי חגורות הבטיחות ברכב, מיקומן, הסרבול וקריאה שטחית (אם בכלל) של חוברת המשתמש הם רק חלק מהגורמים לכך שרק מושב אחד מתוך ארבעה בישראל (תופעה עולמית) מותקן בצורה יעילה. שאר המקרים גובלים בסכנת פגיעה קשה ביותר עד כדי מוות.

כדי לתקן את המצב העגום פותח עיגון ייעודי למושבי בטיחות המוכר כיום בשם ISOFIX. העיגון הופיע לראשונה ברכב ב־1997, אך עדיין קיימים באירופה ובישראל כלי רכב ומוצרים חדשים שאינם כוללים את החיבור הזה. בארצות הברית כל כלי הרכב ומושבי הבטיחות מצוידים ב־LATCH, שהוא החיבור התואם ל־ISOFIX בשמו האמריקאי, וזאת כבר יותר מעשור.

חיבורי LATCH/ISOFIX חוסכים את ההתעסקות בחגורות הבטיחות ומאפשרים התקנה פשוטה ויעילה שהפחיתה את שיעור ההתקנות הלא ראויות פי 25 בערך – שיפור דרמטי לכל הדעות. בהחלט רצוי לשקול לחיוב מוצר המצויד בעיגון הזה, ובלבד שגם רכבכם מציע עיגונים תואמים.

מגבלות וחסרונות ל־ISOFIX/LATCH

בניגוד לסיסמאות השיווק שלפיהן עיגון ה־ISOFIX הוא חזק יותר מחגורות הבטיחות (כי מדובר בעיגון מתכת המחובר למרכב) ה־ISOFIX מתוכנן לשאת משקל נמוך יותר מחגורות הבטיחות. למעשה, אסור להשתמש בו כאשר משקל המושב + משקל הפעוט עולים על 33 קילוגרמים.

זה לא יקרה לעולם בסלקל, אבל מושבי בטיחות המאפשרים רתימת ילדים מעל 23 קילוגרמים בהחלט חייבים להיות מעוגנים בחגורות הבטיחות (ללא ה־ISOFIX) כאשר מגיעים למשקל הזה.

גם בכלי רכב המצוידים ב־ISOFIX ניתן למצוא ברובם המוחלט את העיגונים רק מאחור בשני המושבים לצד הדלתות. המושב האמצעי מאחור, המיקום הבטיחותי ביותר ברכב, אינו מאפשר בדרך כלל עיגון כזה. בעיגון נכון של חגורות הבטיחות המיקום הזה עדיף על עיגון ב־ISOFIX לצד הדלת החשופה מאוד לפגיעה בתאונת צד (כ־25% מכלל התאונות עם נפגעים).

חגירת התינוק/ת בסלקל באמצעות מערכת העגינה הפנימית

מערכת ISOFIX / LATCH – יתרון: הורדת הסיכוי לטעות אנוש בחיבור הסלקל לרכב ע"י רצועת הבטיחות

 

חיבור הסלקל לבסיס הקבוע ברכב – יתרון: חיבור פשוט מהיר ובטוח

עד מתי אפשר להשתמש בסלקל?

מבחינת התאמה לילד יש לבחון כי מתקיימים כל התנאים שקבע היצרן הכוללים לפחות שני תנאים:
• משקל הילד בתחום המשקל המורשה של היצרן.
• ראשו של הילד אינו מגיע לקצה המשענת הקשיח (רצוי להשאיר לפחות 2.5 סנטימטרים).

אם אחד התנאים אינו מתקיים, יש להעביר את הילד מיד למושב בטיחות. לפני גיל שנה אסור, על פי חוק, להושיבו עם כיוון הנסיעה, ורצוי להעבירו למושב בטיחות המתאים גם נגד כיוון הנסיעה גם בגיל מאוחר יותר (ההמלצה בישראל היא עד גיל שנתיים לפחות).

מדי פעם מתלוננים הורים על רתמות קצרות מדי. כל עוד שני התנאים הנזכרים מעלה מתקיימים, אין סיבה שהדבר יתרחש, אלא במקרה שלבוש הפעוט נפוח מדי. הדבר מסכן את חייו הואיל ובעת תאונה/בלימת חירום הרתמות דוחסות את המעיל, מחליקות לצדדים, והילד עלול להיפלט מהסלקל. בחורף אפשר לכסות את התינוק, מעל הרתמות בשמיכה או במעיל.

פרטים על סוגי  הסלקלים, אופי חיבורם והמנגנונים הייחודיים המרכיבים אותם ניתן לקבל מיועצינו ברשת מורד גילי’ס.

no-lazy