פתח תפריט ניווט

קטגוריות ראשיות

מאז 1974
סניפים
089221664
gift card

 

 

קצב ההתפתחות שיוצג במלל המצורף הינו קצב התפתחות ממוצע לתינוקות, קיים הבדל בין תינוק אחד למשנהו וקצב ההתפתחות יכול להיות שונה בין האחד לאחר. בכל חריגה מהממוצע ובכלל יש להתייעץ עם רופא המשפחה ו/או עם הגורמים המוסמכים (טיפת חלב וכו’).

תקופת ההתפתחות הבסיסית של האדם הינה בחצי השנה הראשונה בחייו

גיל 1-4 שבועות התינוק נולד בשעה טובה ועתה מתחילים החיים האמיתייים… הסתגלות הדרגתית לחיים מחוץ לרחם והתנסות בתהליכי נשימה, בליעה, עיכול וייצוב מחזור הדם. שבוע מיום היוולדו מבחין התינוק בין קול אימו לקולות אחרים.

בחודשים הראשונים לחייו (עד חצי שנה) יש לתמוך בצוואר התינוק בעת הרמתו והחזקתו מאחר ושרירי הצוואר אינם חזקים דיו, התינוק רואה בבירור ומבחין בפרטים אולם עד גיל חודשיים עיניו אינן מסוגלות להתמקד על עצם הרחוק מהן יותר מכ- 30 ס"מ.

יובחנו סוגי הבכי של התינוק – כאלה הנובעים מרעב, עייפות, פחד וכאב כאשר כל סוג בכי מאופיין בצליל וקצב משלו.

גיל 1-3 חודשים בפעם הראשונה נוכל להבחין בחיוכו של התינוק לראשונה בחייו, התינוק משחק עם ידיו, שורט וצובט עצמו ללא הבחנה, בגיל חודש וחצי מגלה התינוק את ידיו ולומד לכוון אל שדה הראייה, הכנסת רעשן לידו תגרום לו לחפש בעיניו את מקור הקול ותעזור לו למצוא את ידיו, התינוק מתחיל להפיק צלילים בעצמו.
נתלה צעצועים מעל התינוק במרחק הושטת יד, ידיו יחלו בתנועות מקריות אשר יחבטו בצעצועים אלה וישמיעו קול.
התינוק מזהה את פניהם של הוריו, התינוק מגלה שהוא שולט על ידיו מתחיל בפעילותם באופן רצוני.

גיל 3-6 חודשים התינוק לומד להתהפך מהבטן לגב ולאחר מכן מהגב אל הבטן, התינוק יחל להנות מפעילות נמרצת כמו בעיטות ברגליו וניפוף בזרועותיו, התינוק יחל לבחון חפצים דרך פיו ע"י מציצה ונשיכה, נסב את התינוק לגירויים מורכבים כמו הצגת צבעי הקשת ופרטים קטנים, בגיל שלושה חודשים יפנה התינוק את ראשו לצדדים לכוון מקור קול וצלילים.

נציג בפני התינוק חפצים קבועים הנמצאים בטווח ידו ע"מ שיאחוז בהם ויעביר את מבטו מהחפץ לידו ולהיפך.
שרירי כתפיו וגבו  של התינוק מתחזקים והתינוק יכול לשבת עם תמיכה מצידנו אך עדיין לא בכוחות עצמו.
התינוק מפתח רתיעה ופחד מפניהם של זרים שאינם מכיר, התינוק מפיק את צליליו הראשונים באופן רצוני (“או”, “אה”…), בגיל חצי שנה יתחיל התינוק לחקור דברים עדינים (בליטות, שקעים ומרקמים).
התינוק נוגע, ממשש, חובט, מועך ומשכלל את התיאום בין היד והעין ותנועותיו העדינות.

חושיו של התינוק

חוש הראייה בחודשים הראשונים מבדיל התינוק בין צבעים מנוגדים, תפיסת צבע מלאה תהא בסביבות גיל 4 חודשים, תינוקות אוהבים להתבונן בצורות בעלות דוגמה החוזרות על עצמן כגון משבצות שחמט, תינוקות מתעניינים בפרצופים,תמונות וחפצים בעלי צורה דומה לפני האדם (פה,עיניים,אוזניים).

גירויים לחוש הראייה ניגודי צבע עזים (שחור-לבן, אדום) – חשיבותם עד 4 חודשים, תמונות ברורות בעלות קווי מתאר ברורים המציגות תבניות החוזרות על עצמן או גירויים דמויי פנים אנושיות.

מיקוד הראייה מיקום גירוי הראייה יהיה במרחק 30 ס"מ מעיני התינוק (בגיל חודשיים נשנה את המרחק).

לכידת מבט הנעת חפץ מצד לצד עד שמבט התינוק ילכוד את החפץ וינוע עימו.

גירויים מורכבים בגיל 3-4 חודשים נסב את התינוק לגירויים מורכבים כמו הצגת צבעי הקשת ופרטים קטנים.

חוש השמיעה התינוק שומע עוד בהיותו ברחם אימו אולם אינו מבחין בין הצלילים השונים, תינוקות מעדיפים קולות אנושיים ובעיקר את קול אימו, שבוע מיום היוולדו מבחין התינוק בין קול אימו לקולות אחרים, תינוק נרגע ממוסיקה מונוטונית ורגועה.

בתחילת חייו יהיה התינוק “מאזין פאסיבי” ויזדקק לכם בהצגת הצלילים השונים, בתחילת חייו יפנה התינוק את עיניו לכוון מקור הקול., בגיל חודשיים יהיה התינוק “מאזין אקטיבי” כאשר יפיק את הצלילים בעצמו, בגיל שלושה חודשים יפנה התינוק את ראשו ימינה ושמאלה לכוון מקור הקול.

גירויים לחוש השמיעה גירויים שמיעתיים באמצעות השמעת קולות הנבדלים ביניהם בגובה הקול, בעוצמת הצליל ובגוונו.  צלילים מתונים באמצעות השמעת צלילים מתונים אשר לא יגרמו לאי נעימות, בכי ורתיעה, השמעת קטעי מוסיקה קצרים בעיבוד עדין (מנגינות קלאסיות), אימון במיקום הקול ע"י דיבור ושקשוק עם רעשן משני צידי ראשו של התינוק, דיבור תוך ניקוב בשמות החפצים המוצגים ופעילויות אותם מבצעים.

מומלץ לא לצפות בטלוויזיה עד גיל שנתיים לערך – התינוק לא מגיב לטלוויזיה היות והדיבור אינו מתייחס אליו ישירות.

חוש המישוש מגיל 4 חודשים מתחיל התינוק לחקור את גירוייו באמצעות פיו וידיו, בגיל חצי שנה יתחיל לחקור דברים עדינים יותר כגון בליטות,שקעים ומרקמים.

גירויים לחוש המישוש התנסות פאסיבית ע"י השכבת התינוק על משטחים בעלי מרקמים שונים,נגיעה בתינוק ע"י חיבוק, ליטוף ועיסוי גוף התינוק, אמבטיה חמימה והכנסת צעצועים לידיו.

מוטוריקה (יכולת התנועה) בחצי השנה הראשונה ירכוש התינוק שליטה על פלג גופו העליון, החזקת ראש, התרוממות על זרועותיו בהיותו על בטנו, פיתוח שרירי כתפיו וגבו, בגיל חצי שנה יישב בתינוק בעזרת תמיכה.

גירויים להתפתחות המוטורית שכיבה עירנית של התינוק על הבטן על גבי משטחי פעילות לגירוי הרמת הראש והכתפיים.  הנחת ראש התינוק (כשהוא מצוי על גבו או על בטנו) מול חפץ תלת מימדיבעל גובה לגירוי הרמת הראש
הנחת חפצים מרהיבים במרחק מה מהתינוק לגירוי הזחילה והישיבה (בגיל חצי שנה).

קליטה וביצוע יש צורך בתיאום בין ראיית התינוק למה שידיו ורגליו מבצעות בהתאם, בחודשיו הראשונים בונה התינוק את התיאומים הללו באימונים אינסופיים, מפרכים ומהנים. בתהליך זה עובר התינוק בהדרגה מתנועות מקריות לתנועות יותר מכוונות ומדויקות.

טיולים מחוץ לבית תינוק יהנה מטיול בחוץ משום החלפת אווירה וקליטת רשמים וגירויים (עצים,רוח,ציפורים ועוד).
התנועה הקצובה והנוף המתחלף מול העיניים מרגיעים את התינוק עד כדי הירדמות, מגיל 9 חודשים אפשר לקחת את התינוק לגן ציבורי ולנדנדו בנדנדה סגורה, בהמשך ילמד הפעוט גם לגלוש במגלשה, לטפס בסולם ולשחק בחול.   נסיעה במכונית מציגה בפני התינוק אוסף מגוון של גירויים (תנועה בכבישים, הולכי רגל, שלטי חוצות צבעוניים ועוד).

קריאת סיפורים קריאת סיפורים לתינוק חשובה מגיל אפס, התינוק אינו מבין עדיין את המילים והעלילה אך נהנה מהתמונות, תשומת הלב וההקשבה לנימות השונות בקולכם, התינוק לומד להבין את הקשר בין התמונה לטקסט וקולט מילים מסוימות החוזרות בטקסט כולו. לתינוק עד גיל שנה מתאימים במיוחד סיפורים בחרוזים שכן הקצב והנעימה מרתקים אותו ומושכים אותו להקשיב.  התינוק אוהב סיפורים מוכרים ומבין בהם כל פעם משהו חדש, מספר גדול מדי של סיפורים יבלבל אותו, רצוי שיהיו לכם מספר ספרים שמהם תקראולתינוק שוב ושוב.
חשוב שגם אתם תאהבו את הספרים שכן תצטרכו לקרוא מהם פעמים רבות ולא כדאי שימאסו עליכם.

בחצי השנה השנייה לחייו עובר התינוק התפתחות דרמטית, יכולת הניידות מתפתחת ומחייבת להיכנס ל- “כוננות בטיחות מוגברת” בבית, התינוק בעל יכולת הרמת ראש זקוף, התהפכות והישענות על הידיים

גיל 6-9 חודשים: התינוק מתחיל במצב מוצא של עמידה על כפות ידיים ורגליים לקראת זחילה, תחל ההתהפכות, זחילה לאחור לאור הדחף להתקדם ולהגיע לחפץ מסוים, השן הראשונה בוקעת (יכול להתרחש בכל התקופה שבין 4-12 חודשים, התינוק נוטה ללעוס חפצים ומפריש כמות מוגברת של רוק ועלול לסבול מדלקת קלה בחניכיים.
השינים הראשונות שבוקעות הן שתי השינים החותכות התחתונות והן בוקעות בקלות יחסית משום שהן קטנות וחדות, הטוחנות הראשונות לעומתן בוקעות רק לאחר גיל שנה והן עלולות לגרום כאב.

שליטה באצבעות כף היד – מוטוריקה עדינה התינוק לומד להעביר חפץ מיד ליד או להחזיק חפצים בשני ידיו ולהקישם זה בזה, מתאמן התינוק בישיבה בעזרת תמיכתנו ומשפר בהדרגה את יציבותו, התינוק יתחיל בנסיונותיו לזחילה אך בד"כ יחל את זחילתו לאחור מאחר וזרועותיו חזקות יותר מרגליו.

חרדת זרים התינוק מבחין בין האנשים הקבועים בחייו לבין אחרים, ההורים הופכים למשמעותיים והיעלמותם נחווית כנטישה. ההתקשרות מצד אחד וחרדת הנטישה מצד שני מהווים בסיס לתופעת “חרדת זרים” אשר בה תינוקות מסרבים לעבור לאדם לא מוכר, זוהי תופעה נורמאלית היכולה להימשך עד גיל 16 חודש.

גיל 9-12 חודשים – מוטוריקה עדינה התינוק יצביע על חפץ, ישמוט מידיו את החפץ באופן מכוון ויהנה מקול הנפילה, ישתמש באצבעותיו בנפרד כגון חיוג ולחיצת כפתורים, אחיזת פירורים וחפצים באגודל+אצבע, הפיכת דפים, הורדת מכסים וכדומה.

צעצועים לפיתוח השליטה בכף היד (עד גיל 9 חודשים) צעצועים ממרקמים שונים (בד,פלסטיק,עץ) לחקירה דרך הפה, פעלולוני צלילים.

צעצועים לפיתוח השליטה בכף היד (9-12 חודשים) צעצועי לחצנים, מיכלים עם מכסה, כלי נגינה, מגדלי כוסות.

התינוק יזחל בכל הבית ויכיר את מרחב הבית ומיקום חפציו, התינוק לומד להתיישב בכוחות עצמו אולם מרבה ליפול עקב חוסר שיווי משקל, תימצא נק’ שיווי המשקל המרכזית שתביא לישיבת התינוק מבלי שייפול לצדדים, אין להאיץ את התהליך הנ"ל ע"מ לא ליצור עומס על עמוד השדרה.

התינוק מתחיל בניסיונותיו לעמידה בכוחות עצמו ע"י אחיזת סורגי הלול, המיטה או חפץ אחר. בשבועות הראשונים לעמידתו הראשונה יידע לקום אך לא להתיישב חזרה בגלל חוסר שיווי משקל.
כחודש לאחר עמידתו הראשונה יחל את צעדיו הראשונים בעת אחיזתו ברהיטים ובחפצים נוספים.

מרבית התינוקות נעמדים עד גיל שנה, זמן קצר לאחר מכן הם נעים לצדדים, מומלצים הליכוני דחיפה (לא ישיבה) הנעים בהתאם לקצב תנועותיו של התינוק.

התפתחות שכלית – למידה בדרך של התנסות התינוק לומד בדרך של התנסות בעוד אנו המבוגרים מסוגלים ללמוד בדרך של הסקת מסקנות, לדוגמה רק אם יאחוז בידיו ובפיו צעצוע חלק / מחוספס יוכל לדעת התינוק כי אכן הצעצוע הוא כזה .

פעולה ותוצאה התינוק מתחיל להבין כי קיימת חוקיות כמו לחיצה המביאה לצפצוף אשר מעודדת את סקרנותו.

קביעות האובייקט התינוק מתחיל להבין שחפצים / אנשים מתקיימים גם כשהוא לא רואה אותם (מומלצים משחקי ה- “קוקו”, חיות קופצות, קופסאות זו בזו, קוביות בתוך קופסה).

אובייקט מעבר עקב ההתקשרות להורים מתקשים התינוקות להיפרד מאמא, הם זקוקים לחום ולרוך שלה כדי להירגע ולהירדם. במקרים רבים הם מאמצים חפץ כלשהו רך ונעים למגע המהווה תחליף חלקי לאם האמיתית.

הקשבה ודיבור בגיל 3 חודשים התינוק מזהה את שמו ועשוי להבין את משמעותן של כ- 50 מילים.

עד גיל 9 חודשים התינוק משמיע צלילים המאופיינים בהברה אחת או שתיים (אימי,איה), בגיל 9-12 חודשים שורת הדיבור תכלול מס’ הברות עד להופעת המילה הראשונה בחייו, הוא יקשר בין צלילים למקור (נביחה לכלב).
צעצועים מתאימים לכך הם ספרי בד/קרטון , קלטות ילדים, שירים קצרים.

התפתחות הילד 12-24 חודשים
בתקופה זו מתחיל התינוק לומר את מילותיו, מתחיל את צעדיו ואף מרכיב את הפאזל הראשון שלו

גיל 12-18 חודשים: מוטוריקה גסה – יכולת הניידות רוב התינוקות יילכו עצמאית בגיל 14-16 חודשים, בשלב הראשון התינוק מרוכז כולו בהליכה, בשלב השני יחל ללכת ולעצור, להתכופף ולגרור עימו צעצוע עם חוט, לטפס על מדרגות ולרכב על בימבה.  גם לאחר שילמד התינוק ללכת הוא יחזור לעיתים לזחול מאחר והיא נראית לו מהירה יותר, בגיל שנה עד שנתיים ילמד התינוק לטפס על סולם / כסא ולגלוש במגלשה.

גירויים להליכה בשלב לימוד ההליכה מומלצים צעצועי בימבה, הליכוני דחיפה, צעצועי גרירה עם חוט, עגלות בובות וכדומה.

מוטוריקה עדינה חקירת חפצים דרך הפה דועכת ומפנה מקומה לחקירה באמצעות הידיים., בן שנה מסוגל יהיה לסובב את פרק היד ולתאם בין הידיים (יד אחת תומכת בצעצוע ויד שנייה מתפעלת).

יחל שיפור בתיאום בין עין ליד אשר יביאו לבניית מגדל קוביות, בן שנה יוכל לבנות מגדל בן 2 קוביות, בן שנה וחצי יוכל לבנות מגדל בן 3 קוביות, בן שנתיים יוכל לבנות מגדל בן 6 קוביות.  בשלב זה יגלה התינוק את הטושים והצבעים.

בגיל שנה עד שנתיים ילמד התינוק לאכול לבדו עם כפית, לקשקש עם צבע בידו, להרכיב פאזלים מתחילים, לבנות מגדלי קוביות ולהנות ממשחקי כדור / בלון.

גירויים לעידוד מוטוריקה עדינה קוביות, לבני בנייה, צעצועי התאמת צורות (עיגול,מרובע,משולש), מגדלי טבעות וכוסות, הך פטיש ועוד.

תקשורת ודיבור שפה ילד בן שנה יבין בקשות כמו “תביא לי”, “תן לי”, “כדור” וכדומה, כמות המילים שמכיר ילד בן שנה גבוהה בהרבה בכמות המילים שיכול הוא לבטא.

התינוק משתמש במילה אחת כדי לבטא רעיון, התינוק רוכש אוצר מילים נרחב ובמהירות רבה, בגיל 18 חודשים הילד יבטא 2 מילים כדי להביע רעיון .

בגיל שנתיים הילד יוכל לבטא משפט שלם בן 3 מילים כדי להביע רעיון.

התפתחות שכלית עד גיל שנתיים מתייחס הילד רק לדברים מוחשיים ולומד רק מתוך התנסות ישירה, מעתה הוא מתחיל להסיק מסקנות ולחשוב לפני שהוא פועל (כמו המבוגרים), התינוק מפיל שוב ושוב חפצים ומגלה את כח המשיכה, הוא מגלה למשל שכדורים קופצים ומתגלגלים בניגוד לקוביות למשל.
התינוק בוחן את המרקם, צלילים, טעם, ריח ושאר תכונותיהם של החפצים שהוא מכיר, מתחיל להיווצר במוחו מיון גס של העולם המוכר לו לקבוצות כגון:צעצועים, חיות, אנשים ואוכל.

רכישת מושגים מגיל שנה מסוגל התינוק להתייחס לתכונות חפצים ולשים לב לדמיון ולשוני ביניהם אך אינו מסוגל להתייחס לשתי תכונות בו זמנית כמו הקוביה גם כחולה וגם עגולה.

צעצועי המחשת מושגים התאמת צורות, פאזל צורות, מיון כדורים צבעוניים, מגדלי טבעות וכוסות ועוד.

דימוי הגוף הילד צריך לפתח דימוי גוף ברור ע"מ להכיר את איברי גופו העיקריים, לכנותם בשמם ולזהות את מיקומם (האף מתחת בפנים, מתחת לעיניים), לדעת את יכולתיהם (להריח).

בגיל שנה וחצי לומד הילד לזהות את עצמו במראה., בגיל שנתיים יאמר הילד “אני” כשהתייחס לעצמו.

צעצועי פיתוח דימוי הגוף בובות, מגיל שנתיים פאזלים העוסקים בגוף האדם, צעצועי הרכבת איברים.

משחקי דמיון לקראת גיל שנתיים היכולת המופשטת לדמיין מתפתחת, הילד יהנה בתקופה זו ממשחקי דמיון אשר להם תהא תרומה חשובה להתפתחות השכלית והרגשית, באמצעות משחקי הדמיון יבטא הילד רגשות, פחדים ומשאלות, באמצעות משחקי הדמיון יבין הילד את עולם המבוגרים ויחקה סצינות מתוכו.

צעצועים לעידוד משחקי הדמיון בובות, מטבח, כלי רופא, מוסך, חוות חיות, רכבת, לבני בנייה, לגו, בצקים צבעוניים, תבניות, פיסול ועוד.

התפתחות הילד 24-36 חודשים
בגיל שנתיים הילד מבצע פעולות רבות בעצמו כגון לרוץ, לשחק, לדבר באופן שוטף כמעט ועוד, הוא מעוניין להשתתף במשחק “קבלת ההחלטות” ולהשתלב בחלוקת התפקידים בבית. 

גיל המרי גיל זה מכונה “גיל המרי”- גיל ה"לא" וה “דווקא”, עקשנותו של הילד גדלה ודרישתו לעשות כל דבר בעצמו. כשננסה לעזור לו יגיב בהתפרצויות זעם, הטלת גופו על הרצפה, בכי וצרחות, הוא בוחן את הגבולות שהוריו מציבים לו ע"י סירוב לאכול ולהתרחץ ועשיית ההיפך ממה שאומרים לו.

הוא ממציא טקסים לגבי האמבטיה, השינה והיציאה מן הבית ומכריח את הוריו לקיים אותם, במקרים מסויימים הוא יכול לסגת במהירות להתנהגות תינוקית ולהיצמד לחפץ מסוים או לבכות שעתיים.
תהליך זה יימשך מספר חודשים ולכן נדרשת סבלנות רבה מצד ההורים.

מוטוריקה עדינה הילד ממשיך להתפתח ולומד לגזור ולהשחיל חרוזים על חוט ולבנות פאזלים.

שנתיים עד שלוש שנים הילד מבין את מושג ה"אני" ומתחיל לדבר על עצמו בגוף ראשון, השליטה בצורת הזכר והנקבה של מילים מגיעה לרמה גבוהה וכך גם מעבר מיחיד לרבים והטיה של פעלים לפי זמנים שונים, כאשר הילד ישמע מילים וביטויים חדשים הוא ישנן אותן ויזכור אותן.

הילד מפתח חוש הומור משל עצמו, מגיל שנתיים מתחיל גם הזיכרון של הילד להתפתח, עד גיל זה הוא חי את הרגע מבלי לזכור את האתמול ולתכנן למחר, כעת הוא מסוגל לחשוב על דברים גם כשאינם בשדה הראייה שלו, לזכור אותם ולתכנן פעולות בקשר אליהם.   הוא יכול להפסיק את משחקו לשם אכילת הארוחה ולהמשיך בו אחר-כך מן הנקודה שבה הפסיק. קודם לכן הוא היה פשוט שוכח לגמרי ממשחק כזה.

הילד מתחיל להבין מושגים מופשטים יותר וכושר המיון שלו מתחדד, ניתן ללמדו לספור, לזהות ספרות, צורות ואותיות, שפתו מתפתחת ומשפטיו נעשים ארוכים ומורכבים יותר, דיבורו שוטף, כמעט כמו זה של מבוגר,
דמיונו מתחיל להתפתח ומתחילים אצלו משחקי דמיון, הוא מחקה חיות במשחקו או גוער בבובותיו כפי שהוריו גוערים בו.  הילד מתחיל להיות מודע לעשיית צרכיו ולכן הוא בשל לגמילה מחיתולים וללימוד עשיית הצרכים בסיר ואחר-כך בשירותים.

בגיל שנתיים וחצי יכול הילד כבר לדבר בטלפון ולענות לשאלות שיישאלו מצידו השני של הקו ולהבין עם מי הוא מדבר. כבר קודם לכן הוא מוצא עניין במכשיר הטלפון אך בעיקר לצורכי האזנה לשיחות וללא השתתפות פעילה מצידו, תחילה ידבר אל הטלפון בקול חלש, בהססנות ובביישנות אך בסביבות גיל שלוש עד שלוש וחצי הוא ילמד לדבר בטלפון כמעט כמו מבוגר.

התפיסה האגוצנטרית בגיל זה תפיסתו של הילד היא אגוצנטרית מאוד והוא רואה את כל ההתרחשויות
סביבו מזווית הראיה שלו בלבד, קשה לו לתפוס שגם לאנשים אחרים יש מודעות “אני” משל עצמם, הדבר מתבטא במספר דרכים כמו במשחק במחבואים עשוי לעמוד במרכז החדר ולכסות את עיניו בידיו, עתה הוא סבור שאם הוא לא רואה הוא גם בלתי נראה, ילד בגיל זה אינו מבין שכאשר הוא מרביץ לאחרים כואב להם כפי שכואב לו
כאשר מרביצים לו.

הוא מתעקש על רצונו שנראה לו הרצון היחיד והחשוב ביותר בעולם ואינו מבין שגם לאחרים יש רצונות שעלולים להתנגש עם רצונו, הוא מבין מהו רכוש פרטי אך רק לגבי רכושו שלו ולא לגבי דברים של אחרים, כאשר הוא מדבר בטלפון הוא יכול להצביע על חפצים בבית ולומר לבן-שיחו “תראה את הבובה החדשה שלי” בלי להבין שבעצם לא ניתן לראות את הבובה מהצד השני של הקו.

התפיסה האגוצנטרית תימשך עד גיל ארבע לערך אך ניתן כבר בשלב זה להתחיל ולחנך את הילד לתפיסה פחות אגוצנטרית ובעלת מודעות סביבתית רבה יותר. יש להסביר לילד מה מותר ומה אסור ובעיקר – למה .

*המידע המופיע באתר זה מהווה מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת ו/או ייעוץ מוסמך,
על המשתמש באתר לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על המידע שבאתר.

no-lazy